Wyłączenia stosowania ustawy Pzp w celu usuwania skutków powodzi i związane z tym obowiązki w zakresie publikacji ogłoszeń w BZP
Publikacja w BZP informacji o udzieleniu zamówienia na usługi lub dostawy w świetle przepisów ustawy z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw
W związku z wejściem w życie w dniu 5 października 2024 r. przepisów ustawy z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1473) informujemy o obowiązku zamieszczania w Biuletynie Zamówień Publicznych informacji o udzieleniu zamówienia na podstawie:
- art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, zgodnie z którym:
Zamawiający, w terminie 30 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ww. ustawy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
- art. 22h ust. 2 ustawy z dnia 16 września 2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, zgodnie z którym:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w terminie 14 dni od dnia udzielenia zamówienia na usługi lub dostawy, o których mowa w art. 22h ust. 1 ww. ustawy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:
1) nazwę i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr lub zakresu usług;
4) wartość umowy;
5) okoliczności faktyczne uzasadniające udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów o zamówieniach publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Jednocześnie przypominamy, że zgodnie z art. 7c ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym:
Zamawiający, w terminie 7 dni od dnia udzielenia zamówienia, o którym mowa w art. 7c ust. 1 ww. ustawy, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu tego zamówienia, w której podaje:
1) nazwę (firmę) i adres siedziby zamawiającego;
2) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3) opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4) cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
6) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Zamieszczenie ogłoszenia przewidzianego w ww. przepisach jest możliwe poprzez wypełnienie w BZP OGŁOSZENIA DOTYCZĄCEGO ZAMÓWIENIA, DLA KTÓREGO NIE MA OBOWIĄZKU STOSOWANIA USTAWY PZP.
Aby zamieścić taką informację o udzieleniu zamówienia po zalogowaniu się na Platformę e-Zamówienia należy wybrać z poziomu strony głównej kafelek Nowe ogłoszenie i przy pytaniu „Czy masz obowiązek stosowania ustawy Pzp” zaznaczyć odpowiedź „Nie”, a następnie kliknąć przycisk „Dodaj ogłoszenie dotyczące zamówienia, dla którego nie ma obowiązku stosowania ustawy Pzp”. System wyświetli formularz Ogłoszenia, które należy wypełnić w następujący sposób:
Sekcja I – zostanie automatycznie uzupełniona po publikacji ogłoszenia,
Należy dodać podstawowe informacje, które znajda się w Sekcji II:
Na kolejnej karcie dane nazwa (firma) i adres siedziby zamawiającego; zostanie uzupełniona automatycznie po publikacji przez system i znajdzie się w Sekcji I
Na kolejnej karcie należy wprowadzić:
– opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług – informacje pojawią się w Sekcji III
– cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia
– informacje pojawią się w Sekcji III pkt 3.4
Na ostatniej karcie wypełnianego ogłoszenia „Informacje dodatkowe” należy podać:
1) datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
2) wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
3) nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Informacje te pojawią się w Sekcji VI.